Monday, March 24, 2008
Thursday, March 13, 2008
SEBUAH CORETAN
Posted by Sha at 5:26 AM 0 comments
Wednesday, March 12, 2008
PANTUN SEBAGAI PELENGKAP DALAM TEKS UCAPAN
Sirih dari Pulau Mutiara,
Pemanis kata selamat datang
Awal bismilah pembuka kata.
Pertama teluk kedua pantai,
Pilih-pilih tempat menjadi,
Pertama elok kedua pandai.
Posted by Sha at 7:05 AM 1 comments
BERNILAIKAH SENI DAN SASTERA DI MATA KITA?
Tetapi apabila membaca kisah adanya penyair jalanan yang menjaja puisi di celah-celah manusia pelbagai etnik di Pasar Seni, sedikit mengujakan. Menurut pengkisahan lagi, dengan bayaran RM10, si penyair jalanan akan mendeklamasikan puisinya. Menarik bukan? Perkhidmatan tak akan ada, tanpa permintaan, barangan tidak akan dijual, tanpa ada pembeli. Perkaitan mudah, penyair jalanan tersebut masih setia dengan kerja uniknya, kerana masih ada insan yang masih mahu membeli dan seterusnya mendengar alunan puisinya. Selagi ada yang menghargai seni dan puisi khususnya, selagi itulah koceknya tidak akan lompong dari ringgit yang nilaiannya terkadang hampir sama dengan sebuah kehidupan. Begitulah, lelaki ini bijak mencatur hidupnya, menongkah arus berbekal bakat menulis dan seterusnya mendeklamasikan puisi, dan keyakinan bahawa akan ada insan yang mampu melepas wang RM10 dengan pulangan yang pada pandangan sesetengah mata, tidak ada nilainya. Mata yang tidak menghargai seni.
Seni dan sastera, tidak ternafi, memiliki nilai yang tinggi begantung kepada mata yang menghakimi. Mereka yang memandang karya sastera dengan kaca mata komersil, akan menjulang karya yang menjanjikan pulangan wang ringgit dengan segera dan menimbun jumlahnya. Karya yang memperaga nilai estetika dengan berkesan, menyogok mesej murni dengan penuh berseni, memartabat bahasa ke takah yang sepatutnya, tidak lagi terjamin kedudukannya di mata khalayak, atau lebih tepat, masih belum terjamin akan dilayan sama adil oleh penerbit, pengedar dan penjual buku. Maka tidak hairanlah apabila kita mendengar karya-karya hebat penulis tempatan sukar benar untuk dipasarkan, dan jikapun sudah berpindah tangan dari pengedar kepada penjual, buku yang memenangi hadiah sastera peringkat nasional sekalipun, hanya boleh didapati di atas tingkat dua kedai, di dalam sebuah bilik yang agak terpencil. Ini realiti!
Terlempar satu persoalan, untuk apa menghargai seni? Untuk apa menghargai sastera? Untuk apa menghargai usaha seorang penyair jalanan yang mencari wang ringgit bertujuan menghilang lapar dan dahaga? Tinggallah kita sebagai khalayak sastera untuk menyediakan jawapannya. Tidaklah menjadi hal kita ini penulis atau sekadar pembaca karya sastera, kerana cakupan khalayak di sini merangkumi kedua-duanya. Dua kelompok yang seharusnya mempunyai jawapan untuk soalan-soalan di atas. Jumpa lagi minggu hadapan, insya-Allah.
Amir Mukhriz
Posted by Sha at 6:49 AM 0 comments
KARYA PILIHAN
Burung jentayu hinggap di kota
Gadis Melayu memang jelita
Jangan dilantum batu ke hulu
Gadis Melayu berkain lurus
Muatan sarat dari selatan
Dari :
Mawar
Kota Bharu, Malaysia
Posted by Sha at 6:38 AM 0 comments
MAKALAH PILIHAN
Mengarang “Panthong”
Manuskrip MS 449 merupakan salah sebuah manuskrip yang diperolehi oleh PNM melalui B.A. Hussainmiya pada 22 Julai 1986. Manuskrip berukuran 20 sm x 16 sm, berjilid kulit keras, masih dalam keadaan baik dan terdiri daripada 144 halaman. Pada halaman terakhir manuskrip terdapat catatan seperti berikut: “Ya ini kitab yang ampunya Inci’ Amitaboo 1879”. Secara keseluruhannya, manuskrip mengandungi enam isi karya yang berbeza antara satu sama lain, yang telah diringkaskan oleh pihak PNM seperti berikut:
B: Syair Burung Merpati halaman 46-66
C: Syair Makrifat halaman 66-82
D: Syair Nasihat halaman 82-87
E: Kumpulan Pantun Ibadat halaman 87-112
F: Doa halaman 113-115
G: Kitab Napoli halaman 116-139
Mula berpantung hamba seorang,
Tiada tahu utang sebarang,
Berapa perkara hilangkan najis?
Hamba berpantung mula pertama,
Minta maaf hamba bertanya;
Jawab tuan segala ulama,
Di mana pohon suci di anggota?
Berpantung hamba dengar olehmu,
Empat perkara kata penghulu;
Pertama akal kedua ilmu,
Ketiga iman keempat malu.
Minta maaf tuan semua,
Hamba berpantung harap balasan;
Ertikan sunggu jangan kecewa,
Apa haqiqat Allah dan insan?
Hamba mencari ke sana sini,
Katakan sunggu jangan sembuni,
Qaedah zakat berapa perkarah?
Pertama mintakan faalnya Tuhan,
Memberi rezeki sekalian hamba-Nya;
Kedua menyatakan faal kemurahan,
Ketiga menyatakan faal ketinggiannya.
Hamba berpantung minta balasan,
Tuan menjawab supaya puji;
Hendak mengetahu dengan patulan,
Berapa perkarah qaedah haji?
Qaedah haji tiga perkarah,
Menyatakan kebesaran akannya Tuhan;
Pada pandangan hamba seluruh,
Memuliakan mengunjung pihak tapian.
Elok muda nyawa bertemu,
Bukan mudah mencari ilmu,
Suruh mengenal jalan ma’rifat.
Sepokok jati bercarak empat,
Bunga dimakan anak harimau;
Jika tuan mengenal ma’rifat,
Baharu sempurna mendapat ilmu.
Bunga dimakan anak harimau,
Menimbal bayu di pokok jati;
Jikalau tuan carikan ilmu,
Supaya laku ketika mati.
Menimbal bayu di pokok jati,
Labing di ujung karang dimakan;
Ketika hidup belum mati,
Baiklah tuan ilmu carikan.
Soal syariat umpama apa,
Haqiqat itu umpama apa,
Umpama apalah itu ma’rifat?
Jawab syariatku kulit kepalaku,
Tariqat umpama tempurung perbuatku;
Haqiqat umpama isi tempatku,
Ma’rifat minyak kepala uratku.
Hamba berpantung dengan perkasa,
Minta bertahu dengan isyarat;
Katakan tuan halanya sentosa,
Mana sebenar dunia dan akhirat?
Bermadah melarat tiada kecewa,
dunia itulah tubuh;
Sebenar akhirat itulah nyawa,
Hamba menjawab denganlah sungguh.
Berpantung dengan hati walang,
Apalah hati apalah hilang,
Apalah pulang apalah tinggal?
Ketika seorang hamba meninggal,
Saya menjawab sukalah hati;
Nyawalah pulang iman tinggal,
Ma’rifat hilang lepas mati.
Hamba berpantung sukalah hati,
Bertanya tuan saling berhadap;
Apa hidup tiadalah mati,
Apa mati tiadalah hidup?
Berpantung dengan sukalah hati,
Menjawab tuan saling berhadap;
Tiap-tiap hidup itu mati,
Tiap-tiap mati kemudian hidup.
Berahi pantung sukalah hati,
Hamba pun tahu itu makna;
Ertikan haqiqat hidup mati,
Mendapat belajar dengan sempurna.
Berpantung haqiqat hidup mati,
Ertikan benar dengan hadap;
Nyawa mu hidup tiada mati,
Tubuh mu mati tiada hidup.
Minta maaf tuan semua,
Hamba berpantung harap balasan;
Ertikan sunggu jangan kecewa,
Apa haqiqat Allah dan insan?
Menjawab pintu taqliq,
Maknakan sunggu dengan apa;
Haqiqat Allah itu Khaliq,
Haqiqat makhluk itu manusia.
Menjawab pantung dengan nyata-menyata,
Ertikan benar dengan mufasil;
Tuhan wujud berkata-kata,
Haqiqat manusia itu insan kamil.
Sumber:Sekretariat Pantun Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. http://pantun.usm.my
Posted by Sha at 6:19 AM 0 comments
Thursday, March 6, 2008
BENTUK PANTUN
Umumnya, pantun Melayu terbina dalam bentuk berangkap, mengandungi bahagian pembayang/sampiran dan maksud. Bentuk pantun terbahagi kepada rangkap pantun dua baris/kerat, empat baris/kerat, enam baris/kerat, lapan baris/kerat, dua belas baris/kerat dan tiga puluh baris/kerat. Rima pantun pula tersusun dalam bentuk yang tetap seperti ab/ab atau abc/abc dan seterusnya. Walau bagaimanapun, penciptaan pantun di Alam Melayu memperlihatkan pelbagai ciri kreativiti masyarakat setempat hingga melahirkan beberapa ciri kelonggaran dalam bentuk dan rima pantun yang dihasilkan. Rujuk Harun Mat Piah, 1989, Puisi Melayu Tradisional, untuk huraian terperinci tentang bentuk pantun Melayu.
Pantun Dua Baris
Pantun Empat Baris
Pantun Enam Baris
[Petikan daripada Kumpulan Pantun Melayu susunan Zainal Abidin Bakar, Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1991, halaman 319]
Pantun Lapan Baris
[Petikan daripada Pantun Melayu, Balai Pustaka, 1958, halaman 68]
Pantun Dua Belas Baris
Pantun Berkait
Laman web ini disedia dan diselenggarakan oleh :Sekretariat Pantun Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. http://pantun.usm.my
Posted by Sha at 5:24 AM 0 comments
HIMPUNAN PANTUN MELAYU
Kekayaan khazanah pantun Melayu diwarnai oleh sekumpulan pantun yang sungguh istimewa dan unik serta mewakili peri ketinggian daya pemikiran dan kehalusan bahasa Melayu. Pantun tersebut sentiasa segar dalam hafalan masyarakat Melayu, diingati generasi demi generasi, malahan berterusan hingga ke hari ini sebagai khazanah pantun klasik Melayu. Antara pantun yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
Tenang-tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung;
Hati terkenang mulut tersebut,
Budi yang baik rasa nak junjung.
Tingkap papan kayu bersegi,
Sampan sakat di Pulau Angsa;
Indah tampan kerana budi,
Tinggi bangsa kerana bahasa.
Buah berangan masaknya merah,
Kelekati dalam perahu;
Luka di tangan nampak berdarah,
Luka di hati siapa yang tahu.
Inderagiri pasirnya lumat,
Kerang berjemur dengan lokan;
Bagaimana nabi kasihkan umat,
Begitulah saya kasihkan tuan.
Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti;
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.
Puas sudah kutanam padi,
Nenas juga ditanam orang;
Puas sudah kutanam budi,
Emas juga dipandang orang.
Dari mana punai melayang,
Dari paya turun ke padi;
Dari mana datangnya sayang,
Dari mata turun ke hati.
Kalau tuan jalan ke hulu,
Carikan saya bunga kemboja;
Kalau tuan mati dahulu,
Nantikan saya di pintu syurga.
Tanjung Katong airnya biru,
Tempat mandi si dara jelita;
Sama sekampung lagikan rindu,
Inikan lagi jauh dimata.
Asal kapas menjadi benang,
Asal benang menjadi kain;
Barang yang lepas jangan dikenang,
Sudah menjadi hak orang lain.
Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih saya lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Sebab kasih saya turutkan.
Tudung periuk pandai menari,
Menari lagu putera mahkota;
Kain yang buruk berikan kami,
Buat menyapu si air mata.
Tanam pinang rapat-rapat,
Biar senang puyuh berlari;
Kupinang-pinang tetapi tak dapat,
Kupujuk-pujuk kubawa lari.
Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.
Sayang laksamana mati dibunuh,
Mati dibunuh datuk menteri;
Tuan umpama minyak yang penuh,
Sedikit tidak tertumpah lagi.
Nyiur gading puncak mahligai,
Sayang ketupat berisi inti;
Hancur daging tulang berkecai,
Belum dapat belum berhenti.
Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan;
Tuan jauh di negeri satu,
Hilang di mata di hati jangan.
Kalau roboh kota Melaka,
Papan di Jawa saya dirikan;
Kalau sungguh bagai dikata,
Badan dan nyawa saya serahkan
Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.
Kajang tuan kajang berlipat,
Kajang saya mengkuang layu;
Dagang tuan dagang bertempat,
Dagang saya bertumpang lalu.
Halia ini tanam-tanaman,
Ke barat juga akan condongnya;
Dunia ini pinjam-pinjaman,
Akhirat juga akan sungguhnya.
Berburu ke padang jajar,
Dapat rusa berbelang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.
Padi muda jangan dilurut,
Kalau dilurut pecah batangnya;
Hati muda jangan diturut,
Kalau diturut salah datangnya.
Kalau mengail di lubuk dangkal,
Dapat ikan penuh seraga;
Kalau kail panjang sejengkal,
Jangan lautan hendak diduga.
Anak dara menumbuk pandan,
Membuat kuih hidangan kenduri;
Ilmu yang baik jadikan teladan,
Segala yang buruk letak ke tepi.
Rumah kecil tiang seribu,
Rumah besar tiang sebatang;
Kecil-kecil ditimang ibu,
Sudah besar ditimang gelombang.
Kalau ada jarum patah,
Jangan simpan di dalam hati;
Kalau ada silap dan salah,
Jangan simpan di dalam hati.
Malam ini merendang jagong,
Malam esok merendang serai;
Malam ini kita berkampung,
Malam esok kita bercerai.
Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kita bersama mandi;
Kalau ada umur yang panjang,
Boleh kita berjumpa lagi.
Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.
Laman web ini disedia dan diselenggarakan oleh :Sekretariat Pantun Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. http://pantun.usm.my
Posted by Sha at 4:59 AM 0 comments
SENI BERPANTUN-MENJANA INTELEKTUAL
Posted by Sha at 4:22 AM 0 comments
Wednesday, March 5, 2008
BUDAYA BERPANTUN DALAM ADAT MEMINANG DAN PERKAHWINAN ORANG MELAYU
Posted by Sha at 8:33 AM 0 comments
UNGKAPAN INDAH DI DALAM PANTUN MELAYU
Posted by Sha at 7:59 AM 0 comments