CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, March 24, 2008

Tentang aku


Sesuatu tentang aku....Cari aku dalam aku, aku sembunyi dalam terang!

Aku dan duniaku


Buat Tatapan Semua


Barisan pemantun Kolej Kelima.
Dari kiri, Huda(Pengurus pasukan), Maizura, Suhaizam, Aishah.

Koleksi Gambar Peribadi


Gambar kenangan semasa Fiesta Warisan Pantun Tiga Penjuru (FIRU'S 06), di Kolej Canselor UPM.

Thursday, March 13, 2008

SEBUAH CORETAN

Kitakah para pencinta yang alpa
Kerna terlalu asyik dipukau barat
Lupa budaya sendiri
Lupa seni tinggalan Pak Tua
Setelah kian lama
Warisan ibunda dikelek dijunjung
Apakah kita hanya melihat dengan ekor mata
tiap bicara yang berkias
Tiap santun yang terungkap
Tandus akhirnya...
Tewas di telan waktu dan zaman
Alangkah dukacita...
Budaya sendiri tak siapa menghargai
Bimbang merajai sanubari
Kerna semakin layu pewaris tradisi
TIDAK!!!

Wednesday, March 12, 2008

PANTUN SEBAGAI PELENGKAP DALAM TEKS UCAPAN

Pantun, kita semua maklum, adalah penghias bahasa. Tetua dan loyar buruk kampung biasanya terkenal kerana pantun mereka, yang dikarang serta merta atau dipadankan daripada khazanah lama. Hanya yang pandai pantun dapat ditempatkan pada peringkat tertinggi masyarakat. Mereka dihormati dan dianggap bijaksana. Orang yang dapat menggunakan pantun dengan baik pula, di sebaliknya, tidak mungkin bertaraf demikian. Oleh yang demikian pemidato, penghulu, batin dsb. biasanya cuba sesering mungkin mengutip daripada pantun, yang juga mengandungi kebijaksanaan tradisional. Pemidato moden pun sesekali cuba memasukkan pantun, dan dengan itu mencuri perhatian dan malah hujah. Tetapi walau apa pun hujahnya dia biasanya mendapat tepukan dan pengiktirafan – kerana dia telah membawakan seni hak bersama, kata-kata dalam bahasa indah dan juga pendapat yang teruji zaman. Sering dalam permulaan sesebuah percakapan kita mendengar pantun berikut,
Sirih berlipat sirih pinang,
Sirih dari Pulau Mutiara,
Pemanis kata selamat datang
Awal bismilah pembuka kata.

Sebenarnya pantun menjadi `pemanis kata’, dan penyedap pendengaran. Siapa pun boleh berkata-kata, tetapi berkata-kata dengan seni, dengan keindahan bahasa dan ketepatan makna hanya menjadi hak beberapa an ibaratnya yang tidak tajam, akhirnya membantu tujuan untuk membantu. Dengar misalnya pantun terkenal ini, yang berisikan nasihat, yang ternyata menjadi hasil dari pengalaman yang panjang.
Pilih-pilih tempat mandi,
Pertama teluk kedua pantai,
Pilih-pilih tempat menjadi,
Pertama elok kedua pandai.

BERNILAIKAH SENI DAN SASTERA DI MATA KITA?

sastera SMS Editorial 11 Ahad 6 Februari 2005-----------------------------------------
Melihat pemuda ditemani sebuah gitar, menyanyi menghibur demi seringgit dua, bukanlah perkara asing di beberapa tempat di kota raya Kuala Lumpur, sama tidak asingnya dengan melihat si buta yang menjual tisu dan sikat, juga untuk seringgit, dua ringgit atau lebih, atau penyimpulan yang lebih kejap, demi sesuap nasi, untuk diri sendiri dan untuk keluarga yang disara.
Tetapi apabila membaca kisah adanya penyair jalanan yang menjaja puisi di celah-celah manusia pelbagai etnik di Pasar Seni, sedikit mengujakan. Menurut pengkisahan lagi, dengan bayaran RM10, si penyair jalanan akan mendeklamasikan puisinya. Menarik bukan? Perkhidmatan tak akan ada, tanpa permintaan, barangan tidak akan dijual, tanpa ada pembeli. Perkaitan mudah, penyair jalanan tersebut masih setia dengan kerja uniknya, kerana masih ada insan yang masih mahu membeli dan seterusnya mendengar alunan puisinya. Selagi ada yang menghargai seni dan puisi khususnya, selagi itulah koceknya tidak akan lompong dari ringgit yang nilaiannya terkadang hampir sama dengan sebuah kehidupan. Begitulah, lelaki ini bijak mencatur hidupnya, menongkah arus berbekal bakat menulis dan seterusnya mendeklamasikan puisi, dan keyakinan bahawa akan ada insan yang mampu melepas wang RM10 dengan pulangan yang pada pandangan sesetengah mata, tidak ada nilainya. Mata yang tidak menghargai seni.
Seni dan sastera, tidak ternafi, memiliki nilai yang tinggi begantung kepada mata yang menghakimi. Mereka yang memandang karya sastera dengan kaca mata komersil, akan menjulang karya yang menjanjikan pulangan wang ringgit dengan segera dan menimbun jumlahnya. Karya yang memperaga nilai estetika dengan berkesan, menyogok mesej murni dengan penuh berseni, memartabat bahasa ke takah yang sepatutnya, tidak lagi terjamin kedudukannya di mata khalayak, atau lebih tepat, masih belum terjamin akan dilayan sama adil oleh penerbit, pengedar dan penjual buku. Maka tidak hairanlah apabila kita mendengar karya-karya hebat penulis tempatan sukar benar untuk dipasarkan, dan jikapun sudah berpindah tangan dari pengedar kepada penjual, buku yang memenangi hadiah sastera peringkat nasional sekalipun, hanya boleh didapati di atas tingkat dua kedai, di dalam sebuah bilik yang agak terpencil. Ini realiti!
Terlempar satu persoalan, untuk apa menghargai seni? Untuk apa menghargai sastera? Untuk apa menghargai usaha seorang penyair jalanan yang mencari wang ringgit bertujuan menghilang lapar dan dahaga? Tinggallah kita sebagai khalayak sastera untuk menyediakan jawapannya. Tidaklah menjadi hal kita ini penulis atau sekadar pembaca karya sastera, kerana cakupan khalayak di sini merangkumi kedua-duanya. Dua kelompok yang seharusnya mempunyai jawapan untuk soalan-soalan di atas. Jumpa lagi minggu hadapan, insya-Allah.
Amir Mukhriz

KARYA PILIHAN



Burung jentayu hinggap di kota
Singgah di pengkalan ketika pulang
Pantun Melayu kebudayaan kita
Pusaka peninggalan nenek moyang.

Gadis Melayu memang jelita
Pandai menari berdondang sayang
Pantun Melayu persuratan kita
Ciptaan dari nenek moyang.

Jangan dilantum batu ke hulu
Harus diingat bimbang terkena
Bahasa pantun siapa tak tahu
Banyak manfaat yang mengakuinya.

Gadis Melayu berkain lurus
Tidak kalah ikut zaman
Pantun Melayu hidup terus
Tidak kalah dilambung zaman.

Muatan sarat dari selatan
Penuh dahan kayu layu
Bukalah surat dari lipatan
Lihatlah keindahan pantun Melayu.

Dari :
Mawar
Kota Bharu, Malaysia

MAKALAH PILIHAN


Mengarang “Panthong”
Manuskrip MS 449 merupakan salah sebuah manuskrip yang diperolehi oleh PNM melalui B.A. Hussainmiya pada 22 Julai 1986. Manuskrip berukuran 20 sm x 16 sm, berjilid kulit keras, masih dalam keadaan baik dan terdiri daripada 144 halaman. Pada halaman terakhir manuskrip terdapat catatan seperti berikut: “Ya ini kitab yang ampunya Inci’ Amitaboo 1879”. Secara keseluruhannya, manuskrip mengandungi enam isi karya yang berbeza antara satu sama lain, yang telah diringkaskan oleh pihak PNM seperti berikut:
A: Syair Jamad al-Qiamah halaman 1-46
B: Syair Burung Merpati halaman 46-66
C: Syair Makrifat halaman 66-82
D: Syair Nasihat halaman 82-87
E: Kumpulan Pantun Ibadat halaman 87-112
F: Doa halaman 113-115
G: Kitab Napoli halaman 116-139
Bahagian Kumpulan Pantun Ibadat terdiri daripada 107 buah rangkap pantun yang berkaitan dengan beberapa aspek ibadat yang terdapat dalam ajaran agama Islam. Sekurang-kurangnya 22 buah rangkap adalah ditulis dengan rima aaaa. Semua pantun dikarang di dalam bingkai bergaris empat segi. Walaupun pengarang pantun tidak dapat dikenalpasti dengan tepat, penulis berpendapat besar kemungkinan pantun ini telah dihasilkan oleh pengarang berketurunan Melayu di Sri Lanka, ataupun sekurang-kurangnya telah disalin di Sri Lanka. Salah satu alasan yang nyata dapat dilihat dari segi penggunaan perkataan pantun. Dalam keseluruhan manuskrip, terdapat sebanyak 30 kali perkataan pantun disebut atau dieja sebagai “berpantung” . Berikut beberapa contoh penggunaan perkataan “berpantung” tersebut:

Mula berpantung hamba seorang,
Mita ampun segala majlis;
Tiada tahu utang sebarang,
Berapa perkara hilangkan najis?

Hamba berpantung mula pertama,
Minta maaf hamba bertanya;
Jawab tuan segala ulama,
Di mana pohon suci di anggota?

Berpantung hamba dengar olehmu,
Empat perkara kata penghulu;
Pertama akal kedua ilmu,
Ketiga iman keempat malu.

Minta maaf tuan semua,
Hamba berpantung harap balasan;
Ertikan sunggu jangan kecewa,
Apa haqiqat Allah dan insan?

Dari segi penulisannya, sebahagian besar pantun menepati struktur pantun Melayu empat kerat yang biasa, yakni mempunyai bahagian sampiran dan maksud, terdiri daripada antara 4-5 perkataan sebaris, serta rima akhiran ab/ab. Walau bagaimanapun, banyak daripada pantun (rangkap 1 hingga rangkap 70) kurang memperlihatkan ciri-ciri pantun Melayu yang sebenar. Sampiran pantun dicipta secara mudah tanpa memperlihatkan penggunaan unsur-unsur alam yang sepatutnya. Walaupun pantun mempunyai rima ab/ab tetapi nada sebenar pantun lebih menghampiri sebuah syair Melayu. Berikut beberapa buah contoh pantun yang penulis maksudkan:

Hamba mencari ke sana sini,
Minta belajar dengannya fikrah;
Katakan sunggu jangan sembuni,
Qaedah zakat berapa perkarah?

Pertama mintakan faalnya Tuhan,
Memberi rezeki sekalian hamba-Nya;
Kedua menyatakan faal kemurahan,
Ketiga menyatakan faal ketinggiannya.

Hamba berpantung minta balasan,
Tuan menjawab supaya puji;
Hendak mengetahu dengan patulan,
Berapa perkarah qaedah haji?

Qaedah haji tiga perkarah,
Menyatakan kebesaran akannya Tuhan;
Pada pandangan hamba seluruh,
Memuliakan mengunjung pihak tapian.

Keadaan agak berbeza bagi pantun-pantun yang berikutnya, yakni bagi pantun rangkap 71 hingga rangkap 93, memperlihatkan ciri-ciri pantun berkait Melayu. Olahan sampiran pula telah dibuat secara lebih halus dan indah, diungkap daripada unsur-unsur alam, flora dan fauna, yang sering membentuk nilai-nilai keindahan pantun Melayu. Walau bagaimanapun, bentuk pantun berkait yang dibuat tidak mengikuti sepenuhnya struktur pantun berkait yang biasa. Dalam pantun berkait yang biasa, baris ayat yang kedua dan keempat akan diulang semula dalam rangkap yang berikutnya. Sedang dalam kumpulan pantun ini, pengarang hanya mengulangi baris yang kedua sahaja. Contoh yang jelas terdapat dalam petikan berikut:

Elok muda nyawa bertemu,
Sepokok jati bercarak empat;
Bukan mudah mencari ilmu,
Suruh mengenal jalan ma’rifat.

Sepokok jati bercarak empat,
Bunga dimakan anak harimau;
Jika tuan mengenal ma’rifat,
Baharu sempurna mendapat ilmu.

Bunga dimakan anak harimau,
Menimbal bayu di pokok jati;
Jikalau tuan carikan ilmu,
Supaya laku ketika mati.

Menimbal bayu di pokok jati,
Labing di ujung karang dimakan;
Ketika hidup belum mati,
Baiklah tuan ilmu carikan.

Kekuatan sebenar Kumpulan Pantun Ibadat, pada hemat penulis, adalah terletak pada tema atau perutusan yang ingin disampaikan oleh pengarangnya. Pantun mengandungi beberapa persoalan tentang ajaran dan hukum Islam, bermula daripada aspek yang paling asas, tentang hukum bersuci, hinggalah ke aspek yang lebih rumit, tentang amalan tasawuf. Setiap persoalan adalah dalam bentuk pantun soal-jawab, kebanyakannya diungkap dalam beberapa rangkap pantun, di susun dalam peningkatan tahap-tahap pemikiran yang rapi dan sistematik. Keseluruhan tema atau perutusan pantun dapat diringkaskan seperti berikut:rangkap 1-9 hukum bersucirangkap 10-23 persoalan salatrangkap 24-33 Rukan Islam (syahadat, salat, puasa, zakat, haji)rangkap 34-45 tasawuf (makna tariqat, haqiqat dan ma’rifat) rangkap 46-59 persoalan iman dan amalrangkap 60-70 persoalan hidup dan matirangkap 71-82 hakikat ilmurangkap 83-93 rukun Islamrangkap 94-101 memuji Allahrangkap 102-107 penutup Berdasarkan isi kandungan pantun di atas dapat membayangkan tema atau perutusan yang bersifat pengajaran dan pendalaman beberapa aspek ajaran agama Islam yang suci. Dapat diduga bahawa pengarang pantun memiliki pengetahuan yang luas dalam agama, boleh berbicara tentang aspek ajaran agama yang asas hingga kepada aspek yang lebih tinggi, tentang haqiqat dan ma’rifat Allah SWT. Malahan, beberapa buah rangkap pantun yang dicipta benar-benar mengandungi pemikiran tasawuf yang tinggi, memerlukan taakulan yang mendalam daripada pembaca dalam memahaminya. Antara pantun yang penulis maksudkan tergambar seperti berikut:

Soal syariat umpama apa,
Umpama apa itu tariqat;
Haqiqat itu umpama apa,
Umpama apalah itu ma’rifat?

Jawab syariatku kulit kepalaku,
Tariqat umpama tempurung perbuatku;
Haqiqat umpama isi tempatku,
Ma’rifat minyak kepala uratku.

Hamba berpantung dengan perkasa,
Minta bertahu dengan isyarat;
Katakan tuan halanya sentosa,
Mana sebenar dunia dan akhirat?

Bermadah melarat tiada kecewa,
dunia itulah tubuh;
Sebenar akhirat itulah nyawa,
Hamba menjawab denganlah sungguh.

Penghasilan pantun yang bertemakan ibadat / ajaran agama Islam yang khusus bukanlah sesuatu yang asing dalam khazanah kesusasteraan Melayu. Terdapat banyak pantun yang telah dicipta dalam menceritakan atau memberi nasihat tentang ajaran dan amalan ibadat dalam agama Islam. Walau bagaimanapun, agak jarang ditemui pantun ibadat Melayu yang dicipta dalam bentuk sebuah kumpulan seperti yang terdapat di dalam MS 449. Lazimnya, penghasilan atau penulisan yang bertemakan ibadat akan dihasilkan dalam bentuk syair, suatu bentuk penulisan yang dirasakan lebih hampir kepada kesusasteraan Islam. Di samping itu, manuskrip Kumpulan Pantun Ibadat turut memancarkan ciri keuniversalan pantun Melayu yang bukan sahaja boleh berbicara tentang tema kasih sayang, cinta, nasihat, jenaka, sindiran, kepahlawanan, kekeluargaan atau kepimpinan, malahan turut dapat berbicara tentang hal-hal yang berkaitan dengan alam ketuhanan. Pantun turut berperanan sebagai medium dakwah dalam menyebarkan dan mengukuhkan ajaran Islam. Pantun turut menjadi sebahagian daripada medium pengucapan kesusasteraan adab di Alam Melayu, sama ada adab kehidupan bermasyarakat mahu pun adab kehidupan beragama. Demikian barangkali perutusan yang ingin disampaikan oleh pengarang melalui petikan pantun berikut:

Berpantung dengan hati walang,
Ketika seorang hamba meninggal;
Apalah hati apalah hilang,
Apalah pulang apalah tinggal?

Ketika seorang hamba meninggal,
Saya menjawab sukalah hati;
Nyawalah pulang iman tinggal,
Ma’rifat hilang lepas mati.

Hamba berpantung sukalah hati,
Bertanya tuan saling berhadap;
Apa hidup tiadalah mati,
Apa mati tiadalah hidup?

Berpantung dengan sukalah hati,
Menjawab tuan saling berhadap;
Tiap-tiap hidup itu mati,
Tiap-tiap mati kemudian hidup.

Berahi pantung sukalah hati,
Hamba pun tahu itu makna;
Ertikan haqiqat hidup mati,
Mendapat belajar dengan sempurna.

Berpantung haqiqat hidup mati,
Ertikan benar dengan hadap;
Nyawa mu hidup tiada mati,
Tubuh mu mati tiada hidup.

Minta maaf tuan semua,
Hamba berpantung harap balasan;
Ertikan sunggu jangan kecewa,
Apa haqiqat Allah dan insan?

Menjawab pintu taqliq,
Maknakan sunggu dengan apa;
Haqiqat Allah itu Khaliq,
Haqiqat makhluk itu manusia.

Menjawab pantung dengan nyata-menyata,
Ertikan benar dengan mufasil;
Tuhan wujud berkata-kata,
Haqiqat manusia itu insan kamil.

Sumber:Sekretariat Pantun Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. http://pantun.usm.my

Thursday, March 6, 2008

BENTUK PANTUN


Umumnya, pantun Melayu terbina dalam bentuk berangkap, mengandungi bahagian pembayang/sampiran dan maksud. Bentuk pantun terbahagi kepada rangkap pantun dua baris/kerat, empat baris/kerat, enam baris/kerat, lapan baris/kerat, dua belas baris/kerat dan tiga puluh baris/kerat. Rima pantun pula tersusun dalam bentuk yang tetap seperti ab/ab atau abc/abc dan seterusnya. Walau bagaimanapun, penciptaan pantun di Alam Melayu memperlihatkan pelbagai ciri kreativiti masyarakat setempat hingga melahirkan beberapa ciri kelonggaran dalam bentuk dan rima pantun yang dihasilkan. Rujuk Harun Mat Piah, 1989, Puisi Melayu Tradisional, untuk huraian terperinci tentang bentuk pantun Melayu.

Pantun Dua Baris
Ada ubi ada batas,
Ada budi ada balas.
Sebab pulut santan binasa,
Sebab mulut badan merana.

Pantun Empat Baris
Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga;
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang juga.
Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih saya lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Sebab kasih saya turutkan.

Pantun Enam Baris
Apa didapat orang memburu,
Dapat rusa jantan betina,
Sedang bersembunyi di celah batu;
Bila mendapat bunga yang baru,
Bunga yang lama tiada berguna,
Adat dunia sudah begitu.
Bukan cempedak kami katakan,
Buah delima dalam pasu,
Pisau lipat baru diasah;
Bukankah telah kami katakan,
Pandang pertama cinta palsu,
Tiada dapat dibawa bersusah.

[Petikan daripada Kumpulan Pantun Melayu susunan Zainal Abidin Bakar, Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1991, halaman 319]

Pantun Lapan Baris
Rumpun rotan di kota alam,
Ditebang dibelah empat,
Tumbuh serumpun di seberang,
Selasih muara sungai;
Penglihatan usah diperdalam,
Pandang nan usah dipertepat,
Adik di dalam tangan orang,
Maksud rasa tak akan sampai.

[Petikan daripada Pantun Melayu, Balai Pustaka, 1958, halaman 68]

Pantun Dua Belas Baris
Anak jintayu dari hulu,
Disambar ombak Laut Cina,
Dibawa terbang ke perahu,
Hinggap minum ke muara,
Anak ikan berkeliaran;
Kamilah tahu dari dahulu,
Adik jauhari bijaksana,
Membuhul tidak membeku,
Mengulas tidak mengesan,
Meratap langit dengan bicara,
Bumi tidak ketirisan.
Rotan sepatah dua patah,
Tarik kerakap batang padi,
Dibawa Sutan dari Judah,
Padi yang jangan digemparkan,
Kalau gempar antara gugur,
Bila gugur masuk perigi;
Tuan di Mekah di Madinah,
Naik akhirat batu haji,
Tegak berdiri Rasulullah,
Kami yang jangan dilupakan,
Kalau lupa antara tidur,
Dalam tidur menjadi mimpi.

[Petikan daripada Puisi Melayu Tradisi susunan Mohd. Yusof Md. Nor dan Abd. Rahman Kaeh, Penerbit Fajar Bakti, 1985, halaman 20]

Pantun Berkait
Angsana berpucuk di atas batu,
Pucuk digangsa beribu-ribuan;
Ada bunga di naung batu,
Kuntumnya kaca tangkainya embun.
Pucuk digangsa beribu-ribuan,
Kembang diuca balik beroleh;
Kuntumnya kaca tangkainya embun,
Dipandang sahaja diambil tak boleh.
Kembang diuca balik beroleh,
Tambang garam di dalam sekoci;
Dipandang sahaja diambil tak beroleh,
Bertambah geram di dalam hati.

[Petikan daripada Warisan Puisi Melayu susunan Mohd. Taib Osman, Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1975, halaman 28]
Laman web ini disedia dan diselenggarakan oleh :Sekretariat Pantun Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. http://pantun.usm.my

HIMPUNAN PANTUN MELAYU

Kekayaan khazanah pantun Melayu diwarnai oleh sekumpulan pantun yang sungguh istimewa dan unik serta mewakili peri ketinggian daya pemikiran dan kehalusan bahasa Melayu. Pantun tersebut sentiasa segar dalam hafalan masyarakat Melayu, diingati generasi demi generasi, malahan berterusan hingga ke hari ini sebagai khazanah pantun klasik Melayu. Antara pantun yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

Tenang-tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung;
Hati terkenang mulut tersebut,
Budi yang baik rasa nak junjung.


Tingkap papan kayu bersegi,
Sampan sakat di Pulau Angsa;
Indah tampan kerana budi,
Tinggi bangsa kerana bahasa.

Buah berangan masaknya merah,
Kelekati dalam perahu;
Luka di tangan nampak berdarah,
Luka di hati siapa yang tahu.

Inderagiri pasirnya lumat,
Kerang berjemur dengan lokan;
Bagaimana nabi kasihkan umat,
Begitulah saya kasihkan tuan.

Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti;
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.

Puas sudah kutanam padi,
Nenas juga ditanam orang;
Puas sudah kutanam budi,
Emas juga dipandang orang.

Dari mana punai melayang,
Dari paya turun ke padi;
Dari mana datangnya sayang,
Dari mata turun ke hati.

Kalau tuan jalan ke hulu,
Carikan saya bunga kemboja;
Kalau tuan mati dahulu,
Nantikan saya di pintu syurga.

Tanjung Katong airnya biru,
Tempat mandi si dara jelita;
Sama sekampung lagikan rindu,
Inikan lagi jauh dimata.

Asal kapas menjadi benang,
Asal benang menjadi kain;
Barang yang lepas jangan dikenang,
Sudah menjadi hak orang lain.

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih saya lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Sebab kasih saya turutkan.

Tudung periuk pandai menari,
Menari lagu putera mahkota;
Kain yang buruk berikan kami,
Buat menyapu si air mata.

Tanam pinang rapat-rapat,
Biar senang puyuh berlari;
Kupinang-pinang tetapi tak dapat,
Kupujuk-pujuk kubawa lari.

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.

Sayang laksamana mati dibunuh,
Mati dibunuh datuk menteri;
Tuan umpama minyak yang penuh,
Sedikit tidak tertumpah lagi.

Nyiur gading puncak mahligai,
Sayang ketupat berisi inti;
Hancur daging tulang berkecai,
Belum dapat belum berhenti.

Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan;
Tuan jauh di negeri satu,
Hilang di mata di hati jangan.

Kalau roboh kota Melaka,
Papan di Jawa saya dirikan;
Kalau sungguh bagai dikata,
Badan dan nyawa saya serahkan

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Kajang tuan kajang berlipat,
Kajang saya mengkuang layu;
Dagang tuan dagang bertempat,
Dagang saya bertumpang lalu.

Halia ini tanam-tanaman,
Ke barat juga akan condongnya;
Dunia ini pinjam-pinjaman,
Akhirat juga akan sungguhnya.

Berburu ke padang jajar,
Dapat rusa berbelang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.

Padi muda jangan dilurut,
Kalau dilurut pecah batangnya;
Hati muda jangan diturut,
Kalau diturut salah datangnya.

Kalau mengail di lubuk dangkal,
Dapat ikan penuh seraga;
Kalau kail panjang sejengkal,
Jangan lautan hendak diduga.

Anak dara menumbuk pandan,
Membuat kuih hidangan kenduri;
Ilmu yang baik jadikan teladan,
Segala yang buruk letak ke tepi.

Rumah kecil tiang seribu,
Rumah besar tiang sebatang;
Kecil-kecil ditimang ibu,
Sudah besar ditimang gelombang.

Kalau ada jarum patah,
Jangan simpan di dalam hati;
Kalau ada silap dan salah,
Jangan simpan di dalam hati.

Malam ini merendang jagong,
Malam esok merendang serai;
Malam ini kita berkampung,
Malam esok kita bercerai.

Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kita bersama mandi;
Kalau ada umur yang panjang,
Boleh kita berjumpa lagi.

Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.

Laman web ini disedia dan diselenggarakan oleh :Sekretariat Pantun Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. http://pantun.usm.my

SENI BERPANTUN-MENJANA INTELEKTUAL

Pernah suatu masa dahulu, aku hanya menjadi 'bidan terjun' dalam arena pantun. Pendek kata sekadar suka-suka mencuba. Tetapi siapa sangka bermula dari perasaan suka-suka itu berputik minat di dalam diri untuk lebih mendekati dunia pantun warisan 'Pak Tua'ini. Ternyata benarlah kata peribahasa " Tak kenal maka tak cinta". Perlahan-lahan minat itu meresap ke dalam jiwa untuk lebih serius mempelajari selok-belok pantun Melayu warisan ibunda ini.
Aku mengakui bukan mudah untuk mempelajari seni berpantun dalam masa yang singkat. Semuanya perlu bermula dari bawah. Ibarat anak kecil yang baru celik mata mengenal dunia, begitulah diibaratkan aku. Sokongan dari pelapis terdahulu telah membakar semangat aku untuk belajar sesuatu yang baru. Lagipun, ini akar budaya bangsa, seharusnyalah ia dipertahankan oleh anak muda zaman ini. Aku merasakan suatu kepuasan bila dapat menggarap bait-bait pantun hasil buah fikiran aku sendiri. Kadangkala terlepas juga keluhan kerana terlalu sukar mendapat ilham untuk diadaptasikan sebagai pantun. Jelasnya di sini, dunia pantun sebenarnya menjana minda kita untuk bergerak dan berfikir secara kreatif. Teringat pula bicara seorang sasterawan tersohor di Malaysia. Katanya " Pantun Melayu itu sangat tinggi mutunya kerana ia sebenarnya memberi cerminan kepada budaya bangsa Melayu itu sendiri yang sangat sinonim dengan budaya 'berlapik' dalam menyampaikan sesuatu maksud atau tujuan.
Sekalipun untuk tujuan menyindir, pantun Melayu tidak sekali-kali dikotori dengan bahasa yang kasar bahkan ia digarap dengan penuh simbolik untuk menggambarkan maksud sindiran. Lihatlah betapa halusnya peradaban Melayu yang meletakkan nilai kesantunan dalam berbahasa pada tempat yang tinggi. Minda masyarakat sentiasa 'beroperasi' untuk mengetengahkan sesutu idea yang baru. Hal ini secara nyata telah memberi gambaran kepada kita bahawa seni berpantun itu sebenarnya memerlukan daya imaginasi dan keintelektualan yang tinggi.
Merafak sembah di tengah gelanggang
Nak dara manis cantik menawan
Beribu harapan bukan kepalang
Seni berpantun diukir berzaman

Wednesday, March 5, 2008

BUDAYA BERPANTUN DALAM ADAT MEMINANG DAN PERKAHWINAN ORANG MELAYU

Adat meminang dan perkahwinan orang Melayu sememangnya punya keunikan yang tersendiri. Seringkali pantun digunakan dalam menyampaikan sesuatu hajat atau hasrat. Cukup cantik bahasa yang digarap sehingga menjadi baris-baris pantun yang punya maksud tersirat. Dalam adat meminang masyarakat Melayu, golongan 'veteran' terutamanya masih lagi gemar menggunakan pantun untuk menyampaikan hajat bagi sesuatu pihak disamping untuk tujuan berhibur dan berlawak jenaka. Lihat sahaja contoh pantun di bawah ini, sungguh puitis dan berseni.
Jentayu burung di awan
Batu gemala penghias mahkota
Tepak sirih di atas puan
Itulah mula pembuka kata
Kalau masih belum berpunya
Gementar tadi sudahlah hilang
Kamilah wakil datang bertanya
Kalau sudi hendak berbesan
Pokok kerini jangan dipanjat
Kalau dipanjat patah dahannya
Datang kami datang berhajat
Bunga di taman siapa empunya
Pecah tempurung nyiur disagat
Menahan belat digenting
Ada burung hendak diigat
Ada bunga hendak disunting
Beratur landak mencari makan
Pohon pegaga di depan pintu
Masjid hendak kami dirikan
Dua keluarga hendak disatu
Berat pending di leher jinjang
Pending disimpul lalu diikat
Hendak dirunding tidakkan panjang
Elok disimpul lalu diikat

UNGKAPAN INDAH DI DALAM PANTUN MELAYU

Masyarakat Melayu sememangnya kaya dengan unsur santun dan kiasan dalam budaya hidup mereka. Pantun merupakan salah satu prosa tradisional yang sering digunakan oleh masyarakat Melayu dalam menyampaikan sesuatu maksud. Hal ini secara jelas menggambarkan citra pemikiran masyarakat Melayu yang sangat dekat dengan budaya 'cakap beralas'. Hal ini bukan sahaja mencerminkan seni keindahan, bahkan lebih jauh lagi ia sebenarnya mencerminkan cara hidup masyarakat Melayu itu sendiri. Selain itu, terdapat juga unsur nasihat dan teladan yang diselitkan di dalam pantun yang dikarang. Ayuh kita amati kerat pantun di bawah ini.
Di tepi kali saya menyinggah
Menghilang penat menahan jerat
Orang tua jangan disanggah
Agar selamat dunia akhirat
Beli sekayu kain kasa
Cukup diukur dengan lerengnya
Bangsa Melayu menjaga bahasa
Bahasa cabul pantang larangnya
Logam emas dibuat dinar
Logam besi dibuat dawai
Kalau tak berani berkata benar
Tak usah hendak jadi pegawai
Contoh pantun di atas secara jelas memberi pedoman dan unsur pengajaran kepada kita. Biarpun tidak disampaikan secara terus, tetapi tetap ada maksud yang tersirat di sebalik pantun-pantun yang dikarang itu. Ternyata, orang tua dahulu kala sangat kreatif dan bijaksana dalam mengungkapkan sesuatu idea dan pemikiran. Inilah sebenarnya budaya Melayu yang sewajarnya dpiertahankan oleh generasi pelapis hari ini agar ia tidak terus luput bersama arus kemodenan.